Tăcerea își are și ea rostul ei …

Revenind acolo de unde am lăsat povestea … la luna aprilie: 9 anișori de progrese extraordinare

Pentru mine luna aprilie este cea mai frumoasă din an, este luna în care s-a născut Bianca, luna în care am devenit mamă.

7 Aprilie 2010, chiar de ziua Mondială a Sănătății, se năștea fiica mea, minunea mea dragă.

Bianca a împlinit acum 9 ani.

Progresele pe care le-a făcut sunt remarcabile! De la fetița căreia nu i s-a dat nici o șansă, astăzi se ridică din șezut în picioare și merge  susținută de mânuță. Nu face foarte mulți pași, dar MERGE, oameni buni, MERGE!

Mersul ei, chiar și cei câțiva pași,  ne  ușurează îngrijirea. Iată că perseverența și anii de muncă își spun cuvântul. După ani grei de kinetoterapie, uneori lucrând și 2 ore/zi, ne bucurăm astăzi de rezultate remarcabile, neînchipuite, poate doar de o inimă de mamă sperate.

 La orele de kinetoterapie s-a urmărit:

  • creșterea stabilității articulației șoldului (stânga – dreapta),
  • creșterea musculaturii coapsei (stabilizare genunchi),
  • exerciții pentru întărirea abilității de a apuca ceva cu mâna și de a ține,
  • exerciții de menținere a echilibrului (termenul de specialitate ”exerciții pentru îmbunătățirea sistemul vestibular”).

În urma acestor exerciții Bianca merge, se ridică de pe canapea/fotoliu și explorează sufrageria, ducându-se către locul unde sunt jucăriile, își ia singură jucăria preferată dintr-o cutie, iar dacă are un obstacol în cale încearcă să-l evite.Încă nu poate să se ridice singură din poziția culcat (adică de la sol), apoi să treacă în  genunchi (termenul folosit de specialiști este poziția de cavaler) și apoi în picioare (ortostatism). Însă dacă are sprijin la nivelul mâinilor, reușește.

În tot acest timp, de când nu am mai scris cu regularitate în jurnalul nostru on -line, Bianca a făcut  progrese frumoase care ne bucură foarte mult.

Am să detaliez un pic ce cuprinde acest program de educație a unei fetițe cu un QI=28 , adică un retard mintal foarte sever, cifra 28 reprezintă coeficientul de inteligența pe care Bianca îl are de la ultima evaluare, aceasta fiind în urmă cu doi ani.Programul de  educație al Bianca are la baza un program individualizat prin intermediul căruia se urmărește îmbunatățirea și /sau dobândirea ariilor de dezvoltare, acestea fiind:

  • Personal- social, aici includem:
    • autocontrolul, abilități interpersonale, dezvoltarea conceptului de sine
  • Autonomie – abilitățile de autonomie la masă ( a mânca singură), îmbrăcarea/dezbrăcarea, toaleta
  • Cognitiv/comunicare/limbaj
  • Motricitate fină, de motricitatea grosieră se ocupă în mare parte kinetoterapia.

Bianca răspunde la numele ei prin întoarcerea privirii, este conștientă că ea este Bianca, cooperează foarte bine cu terapeuții și membrii familiei, dar reacționează și la alte persoane atunci când este strigată, reacționează la salut și este foarte expresivă gestual.

Bianca duce singură lingurița la gură, întâmpină ușoare probleme de coordonare, felia de pâine o ține în mânuță și o duce la gură, cooperează frumos la masă, este fericită când ajunge să mănânce singură!

Pe aria cognitivă, Bianca arată doua părți ale corpului prin rotație la jucăria dl Cartof, de asemenea potrivește imaginea la obiect, răspunzând gestual,  adică arătând obiectul sau părțile corpului la întrebări precum: ”unde este nasul, arata-mi nasul, pune mâna pe cap”.

Face diferența dintre mic și mare, știe și recunoaște culorile, ia corect atunci când este întrebată de exemplu: ” ia/da-mi mașinuța roșie, ia mingea colorata, dă-mi cubul galben”,  potrivește la fel, de exemplu mărul îl duce la imaginea cu măr, portocala, animale domestice, sălbatice, forme geometrice,  răspunde la întrebări de genul ”dă-mi banana, nuca”, recunoaște cifrele până la 10, ordonează crescător cifrele de la 1-5, identifică comparații ce implică măsurarea mare – mic, lung – scurt, plin –gol, toate acestea se fac gestual și non-verbal.

 Bianca potrivește perechi de itemi  identici și non identici , adică poate să sorteze obiectele pe categorii, de exemplu: mijloacele de transport, îmbrăcămintea,  face asocieri precum:  șoseta-picior, dinți -periuță, pălărie-păr.

  Toate acestea, în aparență, sunt lucruri  extrem de banale  dar pentru noi sunt bucurii neprețuite.

În viitor vom încerca să vă arătam filmulețe are susțin ceea ce noi povestim.

Mai avem de menționat un eveniment la care am participat la începutul  lunii iunie, mai exact pe 4 iunie, evenimentul intitulat ”Diferiți, dar împreună”, organizat de biblioteca Emil Gârleanu. În cadrul acestui eveniment copiii au ascultat o poveste citită de doamna bibliotecar, o poveste despre zâmbete, urmată de o discuție având ca subiect ”ce am putea  face pentru a zâmbi mai mult și cum putem să aducem mai multe zâmbete în viața celor din jurul nostru”. Bianca este un copil care aduce bucurie și zâmbet prin micile ei reușite pe care le-am detaliat mai sus.

Sursa foto: pixabay.com  https://pixabay.com/ro/photos/jurnal-scrie-gol-pagini-note-2850091/

Gânduri, mamă de Buzurină